Dit is nodig voor de vermindering van de uitstoot, herstel van de weidevogelstand, kwaliteit van het landschap, vermindering van de transportkilometers en de gezondheid van de omwonenden. Veel agrariërs willen graag verduurzamen en hebben daarvoor goede plannen, maar lopen daarbij aan tegen problemen wat betreft bedrijfsvoering, ruimte, regelgeving en weerstand in de omgeving. Vaak blijkt dat in gebiedsprocessen, waar de verschillende partijen met elkaar in gesprek gaan, heel praktische oplossingen gevonden kunnen worden.

De gemeente heeft een rol om deze gebiedsprocessen te ondersteunen met kennis en menskracht. Daarnaast moet de gemeente bij Provincie en Rijk blijven lobbyen voor heldere regels voor langere tijd, zodat ondernemers daar hun plannen op af kunnen stemmen. Ook moet er ruimte zijn voor experimenten, op basis van heldere afspraken. De gemeente faciliteert hierin en brengt deze in bij Provincie en Rijk.

Concreet wil GroenLinks:

Agrariërs stimuleren (en de ruimte geven!) om te experimenteren met vormen van duurzame landbouw.