Deze week staan de hoorzittingen windenergie op de agenda van de Provinciale Staten. Onze gemeente heeft twee initiatieven genomen:

- een motie sturen naar alle fracties van de Provinciale Staten met een oproep te stoppen met de plannen voor windmolens in het IJsselmeer, maar in plaats daarvan de lijnopstelling van windmolens langs of op de Afsluitdijk een serieuze kans te geven. Daarnaast de bestaande windmolens en het windpark kop Afsluitdijk te accepteren (en niet meer), en voor de rest van de molens te kijken buiten onze gemeente;

- tijdens de hoorzitting in te spreken. Doel is: plaatsing van het windmolenpark te voorkomen en te kijken naar het alternatief van de lijnopstelling Afsluitdijk. Burgemeester Hayo Apotheker zal namens de hele gemeente inspreken: namens raad (-TL)en college en namens een groot aantal maatschappelijke organisaties.

Deze initiatieven zijn door bijna alle fracties gesteund (behalve Totaal Lokaal, die zijn helemaal tegen windenergie) om vooral eenheid en gezamenlijk uit te stralen. Tijdens de bespreking in de raad heeft GroenLinks de motie genuanceerd. GroenLinks heeft het volgende verklaard:

• GroenLinks gaat ervan uit dat we de positieve grondhouding t.o.v. de realisatie van 530 MW windenergie behouden, hoe moeilijk het soms ook gemaakt wordt
  • GroenLinks gaat ervan uit dat voor kleinschalige initiatieven, zoals dorpsmolens, die op draagvlak en participatie kunnen rekenen, ruimte blijft. Ook in onze gemeente. Hetzelfde geldt voor windmolens op bijvoorbeeld industrieterreinen
  • Maar GroenLinks vindt ook dat een helder signaal naar de Provinciale Staten nodig is, dat aangeeft dat wij als heel Fryslân voor de taak staan om de 530MW te realiseren en niet alleen SWF; GroenLinks geeft daarbij de voorkeur aan een lijnopstelling op/langs de Afsluitdijk boven een windmolenpark in het IJsselmeer
  • GroenLinks roept met name de partijen CDA, FNP en PvdA op zich aan te sluiten bij de oproep van onze fractie GroenLinks en de overige oppositiepartijen in de Provinciale Staten tot een open politiek debat in plaats van een ondoorzichtig politiek spel.

Om deze boodschap luid en duidelijk over te brengen, zal GroenLinks de motie (zie hierboven) steunen.

Angeline Kerver, fractievoorzitter