Belangrijkste onderwerp van deze raad was de perspectiefnota. Daarin schets het college waar haar ambities liggen en hoe ze denkt die te kunnen betalen. Dat vraagt om investeringsgeld. Omdat er ook flink bezuinigd moet worden, is veel creativiteit nodig. GroenLinks vindt dat creatief boekhouden geen recht doet aan de werkelijkheid. Het gaat niet om de getallen, maar om hoeveel geld we écht te besteden hebben. In de vorige raadsperiode was er bijna geen enkele bestedingsruimte meer en nu opeens wel. Vreemd. Zie elders mijn uitgebreide reactie.

Bloembakken

In Pignum hebben ze te horen gekregen dat de gemeente de bloembakken zou verwijderen en voorlopig opslaan, omdat het beheer te duur wordt. Een aantal bewoners heeft aangegeven zelf voor vulling en onderhoud te willen zorgen, maar kreeg nee te horen. Dat gaat regelrecht tegen het beleid dat we vastgesteld hebben. GroenLinks heeft hierover vragen gesteld. Het resultaat: voorlopig blijven de bloembakken en na de vakantie wordt in overleg van de dorps- en wijkcoördinatoren met de bewoners bekeken of en hoe de bloembakken in de hele gemeente behouden kunnen blijven! Succesje voor de bewoners van Pignum en GroenLinks!

Zwembad Bolsward

Dankzij onder andere het optreden van GroenLinks (Peter Kranendonk) is de sluiting van het zwembad in Bolsward van de baan. Wethouder Stoker heeft toegezegd de komende maanden met de Stichting Ons zwembad (met o.a. GL-lid Bas Gerdingh in het bestuur) om de tafel te gaan. Doel is door samenwerking van vrijwilligers en professionals het zwembad open te houden. Het oorspronkelijke voorstel van het college is voorlopig ingetrokken. Er is een nieuw financieel plaatje gemaakt dat de wethouder en Bolsward de nodige financiële armslag biedt. GroenLinks heeft voorgesteld dit nieuwe financiële plaatje zonder verdere bespreking te accepteren. De raad heeft daarmee ingestemd.

Antoniusplein Sneek

GroenLinks was in Sneek al tegen een nieuwe vestiging van een supermarkt nadat de Lidl van het Antoniusplein was vertrokken. De overlast bij laden en lossen in de Julianastraat was overduidelijk. Veel juridisch getouwtrek verder, veel overleg en gepraat, maar uiteindelijk is de conclusie voor ons simpel: ook laden en lossen op het voorplein is alleen een opstap naar nieuwe jarenlange ellende. Er zijn mogelijkheden genoeg om deze lege plek op een verantwoorde manier in te vullen.