In mijn vorige informatie vanuit de commissie maakte ik melding van onze breed ondersteunde motie over een betere aanpak van de schuldhulpverlening. Helaas kwam het college met een vage reactie over de  cijfers en gegevens waarom gevraagd werd. Gelukkig kregen we ondersteuning van de Rekenkamer die in september na gedegen onderzoek een kritisch rapport over de schuldhulpverlening presenteerde met duidelijke conclusies en aanbevelingen waarin wij ons heel goed herkennen. Met name op de volgende punten:

1. Duidelijker rapportage over toegang, doorloop, afhandeling en effecten van de schuldhulpverlening.

2. Informatie of de eigen capaciteit (met name specialisten) toereikend is om de ambities waar te maken.

Nog mooier is dat de gemeenteraad nagenoeg alle aanbevelingen overnam met de opdracht aan  het college deze uit te voeren en hierover aan de raad terug te rapporteren. Al deze aandacht heeft inmiddels al opgeleverd, dat er al meer openheid is gegeven over de schuldhulpverlening in de dagelijkse praktijk.

Toegankelijkheid gebiedsteams                                                                                                                                    

Bij de informatiebijeenkomsten van de cliëntenraad WBB (Werk/bijstand en inkomen) met gebruikers van de bijstandsregelingen kwam de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de gebiedsteams aan de orde. De gebiedsteams zijn immers hét loket én centrale punt voor de dienstverlening in alle sociale zaken.

Het blijkt, dat de indirecte werkwijze via het algemene telefoonummer van de gemeente niet als klantgericht wordt ervaren. Waarom niet meteen doorverbinden met het betreffende gebiedsteam of een medewerker die meteen de inwoner te woord kan staan? Soms zit men met dringende vragen of zaken die niet kunnen wachten op een  z.g. 'terugbelnotitie'. GroenLinks zal dit verder gaan aankaarten omdat wij het zo omzichtig omgaan met namen en telefoonnummers van ambtenaren/medewerkers niet meer van deze tijd vinden. Het ging toch om vertrouwen in de burger? Daarbij hoort een persoonlijker benadering van inwoners vanaf het begin van het contact met de gemeente.

 

Vragen en scherp houden                                                                                                                                                

Regelmatig stellen wij vragen vragen in de commissie naar ontwikkelingen over voor ons belangrijke zaken.
Ook om die voor iedereen goed voor het voetlicht te krijgen en te kunnen bespreken. Niet alleen afwachten, maar ook het college positief en kritisch uitdagen om met plannen te komen en die ook uit te voeren. Zo stelde ik de afgelopen maanden onder meer vragen over:

  • Informatie verstrekt over de campagne"Schuldenvrij" met vraag om steun door het college. Verzoek/suggestie aan wethouder Van Gent om mee te ondertekenen en commissie hierover te informeren. En aan ons informeren in hoeverre wij in SWF met eigen beleid kunnen aansluiten bij deze campagne. Het biedt wellicht aanknopingspunten voor ons als gemeente om meer zelf te doen (regie én uitvoering) en minder snel door te verwijzen naar allerlei dure instanties.
  • Aandacht vanuit gemeente voor bijzondere knelpunten bij MFC's/dorpshuizen. Vrijwillige bestuurders die hun nek uitsteken en verantwoordelijkheid nemen voor dorpshuizen moeten op steun van de gemeente kunnen rekenen. Verder heb ik erop geattendeerd, dat dorpshuizen ook veel meer benut kunnen worden voor gemeentelijke bijeenkomsten en activiteiten.

Inmiddels is op beide punten door de betrokken wethouder Stoker positief gereageerd.

"Nog mooier is dat de gemeenteraad nagenoeg alle aanbevelingen overnam met de opdracht aan het college deze uit te voeren en hierover aan de raad terug te rapporteren. (Zie bijlages raadsvoorstel en rekenkamerrapport)"

 

Tot zover enige informatie over een aantal onderwerpen van de afgelopen maanden vanuit de raadscommissie Boarger en Mienskip.  Vragen, opmerkingen of suggesties altijd welkom.

 

Peter Kranendonk, lid raadscommissie B&M
e-mail:phkranendonk@outlook.com / tel.: 06-55 186 794