In het verkiezingsprogramma van GroenLinks is de ombudsman opgenomen. In het sociale domein verandert er zo veel dat de kans groot is dat er het een en ander misgaat. Mensen mogen daarvan natuurlijk niet het slachtoffer worden: van het kastje naar de muur gestuurd worden, verkeerde adviezen krijgen, missen waar ze recht op hebben of krijgen wat ze niet gevraagd hebben. Ook misstanden: niet gewilde eenzaamheid, geweld in huis, thuisblijven van school; kortom te veel om op te noemen. Voor zo’n klacht of melding moet je ergens terecht kunnen. Daarom heeft GroenLinks zich met het CDA sterk gemaakt voor de mogelijkheid van een ombudsfunctie in onze gemeente.

Een ombudsman is een laagdrempelige voorziening. Iedere inwoner kan daar snel terecht en hoeft nog geen beroep te doen op de gemeentelijke bezwarencommissie. Overigens is die bij voorbaat ook al uitgebreid met drie personen, juist om de klachten die nog geen gehoor of oplossing hebben gekregen af te kunnen handelen. De raad is unaniem akkoord gegaan met de CDA/GroenLinks-motie.

Angeline Kerver, fractievoorzitter