De begroting ademt de sfeer van ‘alles gaat goed’, maar is dat schijn of werkelijkheid?
Bij het vaststellen van de Perspectiefnota hebben we het weerstandsvermogen, nodig om financiële risico’s op te vangen, verlaagd. En plots was 2,7 miljoen euro beschikbaar voor mooie plannen.

Hoera, ruimte voor sociale en economische ontwikkelingen, zoals geld voor vrijwilligers. Tegelijk wordt voorzichtigheid gepreekt, voorlopig parkeren we 1 miljoen. Hoe valt dat met elkaar te rijmen?
Het college gebruikt graag de metafoor van het zeilen: het vaart scherp aan de wind. Maar bij tegenwind moet je laveren en dat is, zo weet ik uit eigen ervaring, best moeilijk. Laat staan de onverwachte windstoot. De giek slaat om en voor je het weet lig je in het water! Is onze gemeente hierop voorbereid?

Er is sprake van gemengd optimisme over de jaarrekening 2014. Misschien houden we wat over. Maar er moet nog flink bezuinigd worden, dit jaar en de komende jaren. Niet voor niets geeft het college een winstwaarschuwing als het om het grondbeleid en de sociale voorzieningen gaat. Een windwaarschuwing zullen we dat maar noemen: code rood van het KNMI. Als het inderdaad tegenvalt

Angeline Kerver, fractievoorzitter