Tijdens de laatste raadsvergadering stond de rol van de raad bij het beleid rondom de openbare ruimte/ruimtelijke ordening (RO) op de agenda. Voor GroenLinks een heel belangrijk punt. Veel uit ons verkiezingsprogramma komt hier samen: milieu, landschap, natuur, agrarisch beleid, groenplannen, etc. GroenLinks heeft een stevig pleidooi gehouden voor zoveel mogelijk zeggenschap van de raad.

Wat houdt het collegevoorstel in?
In de vorige raadsperiode is een aantal kadernota’s vastgesteld, bijvoorbeeld de masterplannen voor Woudsend, Stavoren etc., de detailhandelsvisie en de uitgangspuntennotitie buitengebied. Wanneer een voorstel binnen de daarin vastgelegde kaders valt, komt het pas laat (bij bestemmingsplannen) of helemaal niet meer (bij projectafwijkingsbesluiten) in de raad aan de orde.

Waarom is GroenLinks tegen dit voorstel?
GroenLinks vindt de plannen voor invulling van de openbare ruimte binnen en buiten de bebouwde kom zo belangrijk dat je daar als raad bovenop moet zitten. We moeten vanaf het begin meepraten. Als de bestemmingsplannen al bijna de hele cyclus doorgegaan zijn en pas na de ingediende zienswijzen in de raad komen, kost het veel moeite en vaak genoeg ook ergernis om nog iets te veranderen. De ontwikkelingen gaan snel en veranderen onder druk van de crisis en landelijk beleid. Denk aan de komende schaalvergroting in de landbouw. De kaders die eerder zijn vastgesteld, zijn nooit bedoeld om als toets te dienen of de raad wel of niet mag meepraten. Beleid voor de openbare ruimte staat vaak ter discussie. Bij de burgers omdat plannen te dichtbij komen en zij gevolgen niet kunnen inschatten of bijvoorbeeld niet willen. Denk maar eens aan de discussie over windenergie. Bij de beleidsmakers omdat plannen zorgvuldig behandeld moeten worden, maar er altijd tijdsdruk op staat. Of bij de indieners omdat er economisch belang op het spel staat. En in dat hele proces, in dat spel, moet de raad een stevige rol spelen. Een goede discussie in de raad verstevigt het democratisch proces en houdt de raad scherp. Vindt GroenLinks.

Wat vond de raad?
De raad vond in meerderheid dat zij zichzelf buitenspel kon zetten. Dat we het college en de ambtenaren moeten vertrouwen. Dat tijdwinst blijkbaar belangrijker is dan zorgvuldigheid. Ze wil de broodnodige discussie in de raad blijkbaar vermijden. Haar eigen kaders, in de praktijk vaak onduidelijk en soms vergeten/onbekend of zelfs achterhaald, zijn als richtlijn voldoende, ook al zijn ze nooit bedoeld voor dit soort besluitvorming. Alleen de SP was mede-indiener van de amendementen van GroenLinks om de rol van de raad bij RO-procedures intact te houden. Ook een poging van de VVD, gesteund door alle niet-coalitiepartijen, om tenminste vast te leggen aan welke plannen de kaders getoetst kunnen worden, is weggestemd. Triest.

Angeline Kerver, fractievoorzitter