Tijdens het Nationaal Congres Publieke Communicatie 2020 vond op 29 oktober jl. de uitreiking van de Galjaardprijs plaats. Dit jaar – de 21ste editie – stond in het teken ‘van verdeelde samenleving naar gedeelde toekomst’. De vijf finalisten (waaronder Súdwest-Fryslân) voor de Galjaardprijs, de prijs voor het meest innovatieve, inspirerende en impactvolle communicatieproject in het publieke domein, maakten ook deel uit van het programma en gaven ieder een inspiratiesessie over hun project. Wij brachten het burgerparticipatietraject in ten aanzien van de energietransitie, als zaak van gemeente én ‘mienskip’. Voor de Galjaardprijs gelden drie criteria: inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak en impact qua resultaat. Jammer genoeg ging de eerste prijs niet naar Súdwest-Fryslân, maar was het de NS die met de communicatieaanpak voor het project #SameNSterker zowel de juryprijs als de publieksprijs in de wacht sleepte
Een aantal korte passages uit het juryrapport:
Gemeente en mienskip werken samen aan energietransitie
Leiderschap begint bij luisteren! De inwoners van gemeente Súdwest-Fryslân zijn door een eerdere ervaring sceptisch over participatie vanuit de overheid. Hoe win je het vertrouwen terug? Door de mensen de macht te geven, is de oplossing van de gemeente. Het succes van participatie staat en valt met de ruimte die geboden wordt, daarom heeft de gemeente vooraf de gemeenteraad gecommitteerd. Vervolgens is met een grondig waardenonderzoek en tal van burgerinitiatieven de mienskip bij het traject betrokken. Met een interessante gelijkzijdige driehoek onderzoek, participatie en communicatie tot gevolg.
Symbiose participatie en communicatie
Waar houdt communicatie op en begint participatie? En vice versa. De jury vroeg zich dat regelmatig af. Onder de inzendingen diverse projecten waar participatie en communicatie hand in hand gaan. “Waarom dat onderscheid maken?”, vroeg één van de genomineerden. Het viel ons op dat dit onderscheid dikwijls niet eenvoudig te maken is, en wellicht is dat een goede ontwikkeling. Want, participatie en communicatie kunnen niet zonder elkaar.
Energietransitie
Opvallend veel inzendingen hadden te maken met de energietransitie. In een wijk, stad of provincie – op veel plekken worstelen we met het vraagstuk hoe de burger mee te krijgen in de energietransitie. Een uitdagende communicatieklus (en participatieklus!), want ga maar na: het is ver weg, het wordt opgelegd en wat is de winst behalve veel onzekerheden? Toch zagen we een aantal slimme toepassingen. Waar corona hopelijk kortstondig ons werk domineert, denken wij dat de energietransitie de komende jaren een ‘driver’ van ons vakgebied zal blijven.