Een korte en overzichtelijke agenda deze laatste commissie (4 juli 2012) voor het zomerreces. Dat mocht ook wel een keer na de uitvoerige commissie van 13 juni over de bezuinigingen (zie ook verslag op website).

 

Cultureel beleid: bron van zorg en kritiek
Allereerst was de Startnotitie Cultuur aan de orde. Nog geen beleidsstuk, maar een procedureel verhaal over de aanpak van het cultuurbeleid. Een erg late start na anderhalf jaar nieuwe gemeente met veel instellingen en verenigingen die graag willen weten waar ze aan toe zijn. Nog geen enkel beleidsdocument gezien, alleen startnotities voor deelterreinen. Daar zat ook onze algemene zorg en kritiek: we zijn niet erg onder de indruk van de slagvaardigheid van de ambtelijke voorbereiding en van de bestuurlijke regie op dit terrein. Ook hebben we kritiek op de zorgen over de onduidelijke communicatie naar het culturele veld. Het college vindt het kennelijk ondoenlijk om alle instellingen en verenigingen bij het beleid te betrekken vanwege het grote aantal: “Niet haalbaar en niet wenselijk…”. Het college was toch zo trots op de omvang van onze gemeente en de 69 kernen…? Wij vinden dat alle betrokkenen in de gelegenheid moeten zijn hun inbreng te leveren. Dat ook de schriftelijke communicatie zeer moeizaam gaat, bleek uit een onduidelijke brief van mei 2012 over een bezuiniging op de Amateurkunst. Deze bezuiniging blijkt na doorvragen door de commissie niet door te gaan. Maar het is nu de vraag of iedereen dat wel weet: de correctiebrief is na de commissievergadering van 13 juni nog steeds niet verstuurd!

Verder waren er nog diverse vragen over de Startnota zelf: onduidelijk waar de podiumkunst aan de orde komt. Belangrijk, omdat het daarbij ook gaat om de verdeling van de subsidies aan theaterinitiatieven in de hele gemeente: niet alleen het centrale theater in Sneek, maar ook de programma’s in de andere steden, dorpen en kernen. Dat geldt ook voor een goede spreiding van de kunstzinnige vorming. Vanwege die spreiding en bereikbaarheid willen we ook goed inzicht in de cijfers en verdeling over gebiedsclusters (Sneek, Bolsward en de plattelandsclusters). Toegezegd is dat dit in de nota’s meegenomen wordt.

Popkelder Sneek
Een ander interessant punt was een notitie van het college over de popkelder Sneek: een lange en slepende voorgeschiedenis. Ooit is in de voormalige gemeente Sneek op initiatief van GL en PvdA een voorstel aangenomen om een goede oefenruimte voor popgroepen te creëren.

Er was veel tegenslag en vertraging bij het geschikt maken van de gekozen locatiekeuze in de voormalige Geeuwbrug. Er is gezocht naar een alternatieve locatie en deze is gevonden in de voormalige moskee in het centrum van Sneek, direct achter het gebouw van Timpaan aan de Oude Koemarkt. Voor de popmuzikanten eindelijk een goede oplossing. Aan de geluids- en omgevingseisen kan worden voldaan en in het najaar hoopt het college de voorziening gereed te hebben. Commissiebreed is deze oplossing gesteund.

Onderwijsverslagen
Verder kwamen nog jaarverslagen over 2011 aan de orde van twee onderwijsorganisaties.

Voor de RSG Magister Alvinus (voortgezet onderwijs in Sneek) zijn positieve ontwikkelingen (leerlingenaantallen en organisatie) te melden. Commissiebreed was men hier zeer blij mee.

Bij de Gearhing (basisonderwijs, regionaal) echter ziet het er minder rooskleuriger uit. Veel scholen kampen met een dalend leerlingenaantal. Bovendien is er binnen de Gearhing al enige tijd organisatorische onrust onder leerkrachten en ouders in verband met een nieuw directiemodel. (bovenschoolse directie). De cijfers lijken onder controle te zijn; met de interne communicatie lijkt dat minder het geval. Omdat het niet alleen over cijfers gaat, maar ook over de kwaliteit van het openbaar onderwijs, blijft het: ‘vinger aan de pols houden’ en bezien waar we als gemeente nog enige invloed kunnen uitoefenen.

Peter Kranendonk