Wonend in Ysbrechtum, vinden we Linda Pool, maatschappelijk werker en erg betrokken bij GroenLinks in Súdwest-Fryslân. Geboren en getogen in Sneek, verliet ze toch na de middelbare school deze regio om op verschillende plekken in Nederland te wonen. Maar in 2008 riep het heitelân inmiddels zo hard, dat ze met haar vriend terugverhuisde naar Friesland.

De maatschappelijk betrokkenheid, zo steekt ze van wal, is de rode draad in haar leven. Al van jongs af aan heeft ze een grote interesse in andere mensen, wat hen bezighoudt en heeft oog voor hun moeilijkheden. Voor haar voelde het dan ook niet meer dan logisch om maatschappelijk werker te worden en zo heeft ze veel mogen zien en beluisteren van andermans levens. Als het aan haar ligt staat de menselijke maat in elk systeem voorop; rechtvaardigheid zou leidend moeten zijn.

En daar is nog wel werk aan de winkel volgens Linda: menselijkheid voorop. En diezelfde menselijke uitgangspunten is ook precies wat haar aantrok in GroenLinks. Na jaren gestemd te hebben op GroenLinks, besloot ze in 2019 actief een steentje bij te gaan bijdragen aan de steunfractie van GroenLinks in Súdwest-Fryslân. Het adviseren van de raadsleden op sociale en maatschappelijke onderwerpen vindt ze van groot belang.

Maar buiten het sociale aspect om, omarmt ze ook de noodzaak tot een groenere wereld. Als moeder van 3 kinderen wil ze graag dat zij ook in een gezonde, groene omgeving kunnen opgroeien. De tijd dringt, geeft Linda aan, nú is het de tijd voor actie, willen we het tij nog keren. En dat wil ze met elkaar doen, zodat die rechtvaardige inclusieve energietransitie voor iedereen bereikbaar is. Wie wil, moet daar de mogelijkheden voor krijgen, iedereen moet groen kunnen doen!